Ételek, receptek, finomságok, ötletek.

Erika stelázsija

Erika stelázsija

Töltött káposzta

2019. március 11. - Erika Stelázsija

Évi “lyányom” erdélyi születésű. Nagyon finomakat főz, így a töltött káposztája felejthetetlen. Nem piros, mint nálunk, de az íze veri a miénket. Igaz, már nincs tél, de gondoltam kipróbálom az ő receptjét, kicsi módosítással.

Az apró kockára vágott szalonnát üvegesre sütöttem, 3 nagy fej vöröshagymát, 3 gerezd fokhagymát felaprítva rádobtam, és megdinszteltem. Félrehúzva jól megszórtam pirospaprikával, és hideg vízzel felengedtem.
Ennek a 3/4 részét a 1 1/2 kg darált húshoz adtam. Tettem még bele két nagy marék bulgurt, egy nagy marék kimosott, apróra vágott káposztát, sót, bors, és 2 tojást. A torzsától megszabadított levelekbe töltöttem.
1 kg káposztát kimostam, kicsit megvágtam, felét a hagymára pakoltam. Erre kerültek a szalonna bőrök, az összekötött friss kapor, csombor, babérlevél, a szárított csöves paprika , és a töltelékek. Betakartam a maradék káposztával, felengedtem annyi vízzel, hogy ellepje, és másfél órai főzés után kakastaréjjal és tejföllel tálaltam.
Annyit sántít ez a leírás, hogy a munka 3/4 részét Luca unokám csinálta, hogy kímélje a kezem, és hogy ő is tanuljon. Már nagyon ügyes, sok mindent el tud készíteni.
Jó étvágyat!toltott_kaposzta.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://erikastelazsija.blog.hu/api/trackback/id/tr9414679714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gummy59 2019.03.12. 02:04:59

Nem veri... mint ahogyan az összes többi variáció sem... lehet mind finom és mindenkinek másik izlik jobban de a hagyományos az igazi... azt semmi nem "veri"... bulgur hajrá! :)

George52 2019.03.12. 07:22:37

Mivel nincsenek megadva a hozzávalók, így a káposzta az káposzta, de nem savanyú káposzta....
De ettől nem piros?

kocsmagomba 2019.03.12. 11:46:58

Egyből rámozdultam arra a kifejezésre, hogy "nem piros", hátha végre teljesen pirospaprika nélküli káposztáról olvashatok. De sajnos ebben is van paprika, ez is kap pirosas színt, ha nem is annyit, mint másoknál.
Gondolom ebből kiderült, hogy én a "fehér" töltöttkáposztát szeretem a legjobban. Az erdélyi töltött káposztákra kifejezetten ez a pirospaprika nélküliség lenne jellemző. Fehéren készítették debreceni őseim is, nyilván keletről jött hatás miatt. Tehát savanyú káposztából, fehéren és kaprosan. Nekem ez a nyerő, bár sokfélét készítek, mikor mire éhezik a család, mikor milyen kedvünk van.
A posztoló nyilván azokkal a változatokkal helyezi szembe ezt a "nem piros" káposztát, ahol a töltelékek köré is pirospaprikát szórnak nagykanállal, főleg Magyarország nyugati és déli részén. Sőt egyesek nem átallják pörkölttel összefőzni, na az a piros.

@George52: azt írja, hogy kimosta. Ebből gondolható, hogy savanyú.

George52 2019.03.12. 13:33:49

Valóban a "kimosta" elsiklott.
Mentségemre szolgáljon, hogy őseim egyik ágán, debrecentől még keletebbre=szatmár/kárpátalja, ismert az édes káposztás változat, de PARADICSOMMAL. No az meg attól kicsit piros, ezért figyeltem fel a nem pirosra.

motoroskonyhaja 2019.03.12. 14:08:27

Izé, ez mi akar lenni? Recept? Ez kb. olyan írás, mint eddig amiket megjelentettél.... Az eddigi ételekhez nem is akartam hozzászólni, annyira nem volt érthető számomra mit is akarsz a posztjaiddal ("receptjeiddel"), de -mivel imádom a töltött káposzta minden fajtáját, ráadásul újabban beteszi az Index az írásaidat- itt nem tudok nem írni.
Mennyiségek/arányok, ez normális leírás lenne? Van, ahol van mennyiség (3 fej vöröshagyma, 3 gerezd fokhagyma). Szalonna, de mennyi, de legfőképpen milyen (Kenyér? Füstölt? Főtt-füstölt? Kolozsvári, Csécsei?) ? Meg a "jól megszórtam pirospaprikával", mikor ez "nem piros". Mennyiség itt is teljes homály. Mennél kicsit északabbra, mondjuk Kárpátaljára, nnnnna ott valóban nem piros egy normális töltött káposzta, mert ez -a leírásoddal ellentétben- pirosl Milyen káposztát használtam hozzá? Már a fajtája sem ismert, nemhogy a mennyisége. Az "1 1/2 kg darált húshoz" az azt akarja jelenteni, hogy 1,5 kg darált húshoz? Milyen darált húshoz? Bulgur? Imádom. De az én erdélyi barátaim gerslit (ritkább esetekben grecskát) használnak hozzá a rizs helyett.

Amúgy a kapros-csomboros verzió nyári töltött káposztaként ismert, és Erdélyben annak megfelelően is készítik....

kocsmagomba 2019.03.12. 20:33:02

@motoroskonyhaja: jaj, de haragos vagy. Mutatok egy receptet, szerintem azt is meg tudnád csinálni. Mennyiségek megjelölése nélkül. A te gyakorlatoddal! Hagyjál már!

"Tikmony sajt
Édes tejben verj tikmonyat, habaró
fával habard meg erősen, savát add
meg, nádmézet apró szőlővel, tedd a
szénre, kevergesd habaró fával, hogy
meg ne sugorodjék, túrózzék, azt
aztán szedd ki egy tiszta ruhában,
kösd meg a ruhát, felyül nyomasd meg,
hogy a savója menjen ki, az olyan
lészen, mint egy kis sajtocska. Azt
vedd ki a ruhából, szeldeld meg, szép
pirosan pirítsd meg a rostélyon,
csinálj olyan suffát neki, mint az
bárányok között megmondtam, ha meg
nem tudod csinálni, keresd meg."

Ehhez képest a fenti töltöttkáposzta recept tökéletes leírás. Ne mondd, hogy nem! Úgy tűnik ez a recept gyűjtemény itt, nem a kezdőknek szól. Dehát te sem vagy kezdő! :) Meg tudnád a fentiek alapján csinálni, kidekázott mennyiségek nélkül is, szalonna fajta megnevezése nélkül is. Ezt úgy kell olvasni, hogy amit nem határoz meg pontosan, abban szabad kezet kapsz.
Erdélyi téma: írta a szövegben, hogy "kicsi módosítással". Meg nehogy már legyen 1 fajta erdélyi töltöttkáposzta, meg külön nyári és téli erdélyi, jaj!
Mint mondtam: savanyú káposztából kaprosan ősrégi étel a családomban. Egyszer próbáld ki, télen vagy nyáron, nekem mindegy. ;)
Más: a matematikában a számok közönséges tört alakja ugyanazt jelenti, mint a tizedes tört alakja, csak a közönséges alak sokszor pontosabb. :)

Éretm, hogy mit írtál, de nincs igazad szerintem.

Erika Stelázsija 2019.03.19. 17:23:32

Kedves Gummy59,

Köszönöm az észrevételt.
Erika

Erika Stelázsija 2019.03.19. 17:25:01

Kedves George52,
Köszönöm az észrevételt, természetesen savanyú káposzta.
Erika

Erika Stelázsija 2019.03.19. 17:31:23

@motoroskonyhaja:

A blogírásban, mint ahogy a receptek írásában is, kezdő vagyok, a főzésben azonban 45 év tapasztalatom van. Örömmel veszem a kritikát, hiszen abból csak tanulhatok. Sok receptem már készen áll, ami felkerül a blogra, a jövőben azonban jobban figyelemmel kísérem az arányok és a mennyiségek helyes leírását, hogy mindenki számára egyértelműek és közérthetőbbek legyenek receptjeim. Önt szeretettel várom az asztalomnál.
Erika

Erika Stelázsija 2019.03.19. 17:34:55

@kocsmagomba:
Köszönöm a hozzászólást, mindig tanul az ember.
Erika :)
süti beállítások módosítása